Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2021-03-08

Klagesagsbehandling

Varighed ca. en time

Om kurset
Det er en almindelig del af dagligdagen, at borgerne klager over de afgørelser, der træffes. Reglerne om klagesagsbehandling er derfor evigt aktuelle.

På dette kursus tager vi udgangspunkt i retssikkerhedslovens regler om klagesagsbehandling. Kurset handler om at få fastslået, om den beslutning der træffes, er en afgørelse, som borgeren kan klage over. Dernæst er det vigtigt at have styr på, om klagefristen er overholdt, og dermed om klagen overhovedet kan behandles. Med udgangspunkt i borgerens bemærkninger i klagen og sagens øvrige oplysninger, skal det vurderes, om afgørelsen fortsat er korrekt. Reglerne om genvurdering og Ankestyrelsens reaktionsmuligheder gennemgås.
Alle sagsbehandlere, som træffer afgørelser, er målgruppe for dette kursus. Nye medarbejdere får et grundigt kendskab til klagesagsbehandling, mens de mere erfarne sagsbehandlere får regler og praksis opfrisket.

Lektioner

1.  Klager og klageberettigelse

I lektion 1 tages der udgangspunkt i de forskellige beslutninger, der træffes undervejs i et sagsforløb, og hvornår borgeren kan klage over beslutningerne illustreret med henvisninger til relevante afgørelser fra Ankestyrelsen. Inden en klage behandles skal det fastslås, om borgeren er klageberettiget, hvilket gennemgås med henvisninger til lovgivning og praksis.

28 minutter

2.  Klagefrister og genvurdering

Her tager vi fat i reglerne om beregning af klagefrister. I visse tilfælde er det nødvendigt at holde tunge lige i munden, når det skal afgøres, om en klagefrist er overholdt.  Vi kigger på, hvornår fristen begynder at løbe, og hvornår den udløber. Er klagefristen overholdt, skal afgørelsen genvurderes med henblik på at afgøre, om borgeren skal have medhold, eller om sagen skal videre til Ankestyrelsen. Centrale afgørelser fra Ankestyrelsen anvendes til at give et billede af retspraksis for klagefrister og genvurdering.

22 minutter

3.  Hvem kan klage?

I lektion 2 får du svar på, hvem der kan klage over en kommunal afgørelse, herunder borger, værger med videre

4.  Formkrav til klager. Agterskrivelser.

I lektion 3 får du svar på, om der er formkrav til en klage. Du får også svar på, hvilke problemstillinger du skal være opmærksom på, hvis din kommune anvender agterskrivelser.

5.  Klagefrist og genvurdering.

I lektion 4 får du svar på, hvordan du beregner klagefristen (både fysisk og digital post). Du får også gennemgået reglerne om genvurdering af klager.

Mona Susanne Walther

Mona Susanne Walther

Fagspecialist og Jurist

Mona er uddannet socialrådgiver og jurist og har 25 års erfaring med arbejde inden for det sociale område og beskæftigelsesområdet. Mona har bl.a. arbejdet i Ankestyrelsen, i diverse kommuner – bl.a. som borgerrådgiver og som koordinator for et rehabiliteringsteam – og har desuden i en årrække undervist i jura på socialrådgiveruddannelsen.