Varighed ca. 2 timer
Bemærk venligst, at dette kursus vil være tilgængeligt frem til 31. oktober 2024. Der vil i start december udkomme et nyt kursus om emnet.
Når du arbejder med aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, skal du løbende vurdere, om den unge står til rådighed for ordinær uddannelse eller en indsats rettet mod ordinær uddannelse.
På dette kursus lærer du rådighedsreglerne grundigt at kende. Vi gennemgår reglerne for, hvilke specifikke krav der er til den unge i forløbet og i hvilke situationer den unge kan have en rimelig grund til ikke at stå til rådighed.
Du lærer desuden om sagsbehandlingsreglerne i forbindelse med at skulle foretage en rådighedsvurdering.
Kurset har tre overordnende formål:
Kurset er for dig der er sagsbehandler i en kommune og som arbejder med unge på uddannelseshjælp. Det kan både være dig, der skal vurdere, om en ung står til rådighed og dermed opfylder betingelserne for uddannelseshjælp eller dig der arbejder i den kommunale ungeindsats, som har behov for viden om, hvilke regler der gælder for de unge, du arbejder med f.eks. som uddannelsesvejleder eller som sagsbehandler inden for Serviceloven.
Er du faglig koordinator eller arbejder du med faglig ledelse i en kommune, vil kurset også være relevant for dig.
Kurset vil desuden være relevant for dig, der som privat aktør arbejder med målgruppen uddannelseshjælpsmodtagere.
Kurset henvender sig til sagsbehandlere, faglige koordinatorer, administrative medarbejdere og andre i kommunen med interesse i emnet. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.
I denne første lektion ser vi nærmere på baggrunden for, at en ung skal stå til rådighed for ordinær uddannelse eller en indsats rettet mod ordinær uddannelse.
Vi vil undersøge:
Vi ser nærmere på lovgrundlaget for rådighedsreglerne og kommer dernæst ind på hvad det vil sige at være aktivitetsparat. Vi kommer kort ind på, hvilke generelle rådighedsregler, der gælder for aktivitetsparate.
Desuden undersøger vi, hvad rådighedsforpligtelsen betyder for ægtefæller. Afslutningsvis vil vi kort komme ind på vejledningsforpligtelsen.
Vi vil i denne lektion gennemgå de generelle rådighedsbetingelser en aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtager skal opfylde for at have ret til hjælp, herunder:
I lektionen gennemgås reglerne om rimelige grunde til ikke at stå til rådighed i konkrete tilfælde, herunder
I denne lektion ser vi på, hvornår jobcenteret skal foretage en rådighedsvurdering, og hvad der skal være fokus på ved denne vurdering.
Vi ser bl.a. på:
I den afsluttende lektion gennemgår vi vigtige sagsbehandlingsregler i forbindelse med uddannelsespålægget. Vi gennemgår reglerne for:
Linda Nystrup er oprindeligt uddannet socialrådgiver og har efterfølgende taget en diplomuddannelse i ledelse og projektledelse. Hun er nu selvstændig konsulent hos Nystrup Consult.